MAS dijangka menghidangkan semula hidangan bermula 15 November
Hidangan Lengkap Malaysia Airlines Kembali Pulih Sepenuhnya 15 November Ini. Malaysia Aviation Group (MAG) yakin dapat memulihkan sepenuhnya perkhidmatan santapan dalam penerbangan Malaysia Airlines Bhd (MAB) menjelang 15 November 2023, dengan produk makanan dan minuman yang lebih baik untuk para penumpang.
Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan MAG, Datuk Capt Izham Ismail berkata pemulihan ke keadaan normal berada pada 97 peratus pada ketika ini, dan ia telah menjadi perjalanan yang mencabar sejak syarikat penerbangan itu menamatkan kontraknya dengan Brahim’s Food Services (BFS) pada 31 Ogos 2023.
MAG adalah syarikat induk kepada syarikat penerbangan kebangsaan Malaysia Airlines
Walau bagaimanapun, menurut laporan, Izham meyakinkan para penumpang tentang komitmen MAB untuk keluar daripada isu santapan dalam penerbangan sambil melihat kepada pelancaran menu Asean memandangkan syarikat penerbangan itu melayani penumpang di seluruh dunia.
“Aspirasi kami adalah untuk menjadi penerbangan premium yang mesra Asia. Oleh itu, kami perlu menggambarkan keindahan Asean dan Asia dengan pelbagai menu,” jelasnya.
Izham berkata MAB kini mempunyai lapan pembekal katering yang membekalkan santapan dalam penerbangan.
Taman kontrak 31 Ogos lalu
Sebelum ini, kontrak katering jangka panjang antara MAB dan BFS berakhir pada 31 Ogos 2023, selepas rundingan meluas antara kedua-dua pihak sejak 2022 tidak membawa kepada persetujuan yang baik.
Sementara itu, beliau berkata syarikat penerbangan itu baru-baru ini menerima 24 lori hi-lift, dan menjelang 15 November, perkhidmatan santapan dalam penerbangan akan kembali normal.
Lori hi-lift adalah sebahagian penting daripada keseluruhan proses santapan dalam penerbangan syarikat penerbangan dalam mengekalkan standard kualiti dan keselamatan makanan dengan suhu yang betul, mengekalkan kesegaran makanan panas dan sederhana sambil mengekalkan amalan ketat sepanjang proses.