Usaha Berterusan Tangani Isu Sekolah Daif
RM2.33 Bilion Diperuntukkan Untuk 52 Sekolah Baharu Di Sabah Tahun Ini – Fadlina Sidek. Kerajaan Malaysia, menerusi Kementerian Pendidikan, terus memperlihatkan komitmen padu terhadap pembangunan pendidikan di Sabah. Tahun ini sahaja, sebanyak RM2.329 bilion telah diperuntukkan untuk membangunkan 52 projek sekolah baharu di negeri itu, sebagai sebahagian daripada inisiatif berterusan menangani masalah sekolah daif.
Menteri Pendidikan, Fadhlina Sidek, dalam lawatan kerja dua hari ke Parlimen Kalabakan, menyatakan bahawa usaha naik taraf dan pembinaan semula sekolah-sekolah usang di Sabah sedang giat dijalankan, melibatkan lebih 390 projek. Daripada jumlah tersebut, 230 projek telah berjaya disiapkan.

Fokus: Kalabakan & Sekolah Tiada Sijil Layak Menduduki
Sepanjang program Tindak Susul Parlimen itu, Fadhlina mengunjungi dua buah sekolah iaitu SK Ulu Kalabakan dan SK Kalabakan serta tapak pembinaan bangunan tambahan untuk SK Umas. Dalam pertemuan tersebut, beliau turut mengulas isu sekolah yang tidak memiliki Sijil Layak Menduduki (OC), yang menyukarkan penyaluran bantuan.
“Kami telah berbincang dengan kerajaan negeri, dan usaha menyelesaikan isu ini sedang dijalankan dengan serius,” katanya, sambil menekankan keperluan kerjasama antara kerajaan negeri dan persekutuan.
Asrama Untuk Pelajar Luar Bandar
Satu lagi inisiatif penting yang sedang dipertimbangkan ialah pembinaan kemudahan asrama untuk pelajar SK Kalabakan. Ini bagi membantu murid-murid yang tinggal jauh dari sekolah agar dapat hadir ke sekolah secara konsisten. Menurut Fadhlina, kementerian terbuka menerima permohonan daripada Ahli Parlimen, wakil rakyat serta syarikat berkaitan kerajaan (GLC) yang berminat untuk bekerjasama membangunkan kemudahan ini.
Akses Pendidikan Lebih Sempurna Untuk Anak Sabah
Di sebalik cabaran geografi dan infrastruktur, Kementerian Pendidikan berikrar untuk terus mengambil langkah proaktif bagi memastikan anak-anak Sabah mendapat akses pendidikan yang sepatutnya.
Inisiatif ini bukan sekadar tentang angka, tetapi mencerminkan keprihatinan terhadap masa depan generasi muda di kawasan pedalaman. Dengan pembinaan sekolah baharu, penyelesaian isu status tanah dan sijil bangunan, serta cadangan pembinaan asrama, masa depan pendidikan di Sabah dilihat lebih cerah.