Kalau Selama Ini Anda Fikir Sampan Satu-Satunya Pengangkutan Di Sarawak
Ini Senarai 16 Buah Lapangan Terbang Di Sarawak. Kemudahan sistem pengangkutan merupakan sesuatu yang sangat penting bagi penduduk di Bumi Kenyalang. Apatah lagi dengan bentuk muka bumi yang dipisahkan dengan sungai, bukit bukau, hutan serta keadaan tanah yang tidak rata.
Namun, jika anda fikir Sarawak hanya menggunakan sampan untuk sampai ke suatu destinasi, anda perlu membaca artikel ini sampai habis.
Tahukah anda sebenarnya Sarawak mempunyai 16 buah lapangan terbang termasuk padang terbang STOLPort (Short Take Off Landing Port)? Inilah 16 lapangan terbang yang ada di seluruh Sarawak. Bukan sampan je ada tau!
1. Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching – (KCH)
Lapangan terbang antarabangsa Kuching merupakan satu-satunya lapangan terbang antarabangsa di Sarawak. Ia dibina sekitar tahun 1940-an oleh pemerintah British pada waktu itu. Terletak kira-kira 11 km pusat Bandaraya Kuching, lapangan terbang ini mampu menampung kehadiran penumpang seramai 5.3 juta setiap tahun dan menjadikan ia sebagai lapangan terbang keempat tersibuk di Malaysia. Keluasan KIA ini juga boleh memuatkan kapal terbang bersaiz lebar seperti Airbus A380 dan Boeing 747. Selain itu, lapangan terbang ini juga dijadikan sebagai pangkalan udara untuk Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM). KIA juga merupakan hub penerbangan untuk syarikat Malaysia Airlines (MAS), AirAsia, MASWings, Malindo Air, Royal Brunei Airlines, Scoot and Wings Air.
2. Lapangan Terbang Sibu – (SBW)
Lapangan terbang Sibu pula merupakan lapangan terbang domestik yang pada asalnya merupakan lapangan udara tentera. Pada tahun 1962, ia kemudiannya distrukturkan semula menjadi sebuah lapangan terbang komersial dengan sebuah landasan sejauh 2,745 meter. Pada Ogos 2012, tambahan terminal baru di lapangan terbang Sibu ini membolehkan ia menerima tambahan penumpang sebanyak 1.8 juta setahun.
3. Lapangan Terbang Bintulu – (BTU)
Dibuka pada tahun 2012, lapangan terbang Bintulu juga menjadi pintu masuk penerbangan dari Semenanjung dan Sabah. Terletak 5.5 km dari Bandar Bintulu, lapangan terbang ini juga mempunyai sebuah landasan dengan kepanjangan 2,745 meter serta boleh menerima kehadiran pesawat yang besar seperti Boeing 747.
4. Lapangan Terbang Miri – (MYY)
Lapangan terbang Miri ini merupakan lapangan terbang kedua tersibuk di Sarawak selepas KIA. Disebabkan ia berada berhampiran dengan sempadan Malaysia-Brunei, lapangan terbang ini boleh dikatakan sebagai pintu penting untuk penumpang dari dalam dan luar Sarawak. Lapangan terbang ini juga menjadi tumpuan disebabkan lokasi Miri yang berada di bahagian paling utara Sarawak dan pengangkutan udara menjadi pilihan yang paling pantas untuk sampai ke sini memandangkan perjalanan darat mengambil masa lebih kurang 12 jam.
5. Lapangan Terbang Mulu – (MZV)
Jika anda hendak ke Taman Negara Gunung Mulu, anda boleh menggunakan pesawat Twin Otter ke lapangan terbang Mulu. Terletak kira-kira 2.4 km dari pekan Mulu, ia mempunyai landasan dengan kepanjangan 1,500 meter dan beroperasi bermula subuh sehingga jam 4 petang setiap hari. Walau pun ia merupakan lapangan terbang yang sangat ‘basic’, ia turut dilengkapi dengan sebuah VIP Lounge, kedai barangan dan minuman serta kaunter tempahan hotel untuk kemudahan pengunjung.
6. Lapangan Terbang Limbang – (LMN)
Lapangan terbang Limbang ini pada asalnya merupakan lapangan STOLPort dan dibuka semula pada tahun 2004 setelah ia dinaiktaraf menjadi lapangan terbang domestik. Terletak kira-kira 6 km dari pekan Limbang, ia mempunyai sebuah landasan dengan kepanjangan 1,500 m dan mampu menampung sebanyak 250,000 penumpang setahun. Untuk tujuan komersial, hanya pesawat Twin Otter yang mendarat di lapangan terbang ini.
7. Lapangan Terbang Mukah
Lapangan terbang baru di Mukah dibina dengan kos RM360 juta yang diperuntukkan oleh kerajaan persekutuan pada April 2009. Pembinaan bermula pada Julai 2017 dan dijangka siap pada Ogos 2020. Namun, akibat Perintah Kawalan Pergerakan, lapangan terbang ini hanya dapat beroperasi pada suku kedua tahun 2021. Lapangan terbang ini mula beroperasi pada 17 Jun 2021 dengan pesawat pertama, MASwings‘ MH3412 Twin Otter dari Kuching mendarat pada pukul 10.05 pagi.
Lapangan terbang ini menggunakan sistem pencahayaan tanah lapangan terbang (AGL) LED sepenuhnya, menjadikannya lapangan terbang LED pertama yang dipantau sepenuhnya di Malaysia.
8. Lapangan Terbang Tanjung Manis
9. Lapangan Terbang STOLPort Marudi – (MUR)
10. Lapangan Terbang STOLPort Long Seridan – (ODN)
11. Lapangan Terbang STOLPort Lawas – (LWY)
12. Lapangan Terbang STOLPort Ba’kelalan – (BKM)
13. Lapangan Terbang STOLPort Bario – (BBN)
14. Lapangan Terbang STOLPort Long Lellang – (LGL)
15. Lapangan Terbang STOLPort Long Akah – (LKH)
16. Lapangan Terbang STOLPort Long Banga – (LBP)
Banyak rupanya lapangan terbang di Sarawak. Kalau anda seorang traveller yang sukakan cabaran dan tempat-tempat terpencil, boleh lah cuba untuk terbang ke kawasan yang mempunyai STOLPort ini. Gegar sikit-sikit masa atas awan tu, biasalah.
Anda ada pengalaman menaiki pesawat ke lapangan terbang yang disenaraikan ini? Jangan lupa komen, okay?