Pihak Maxim memberi tips sekiranya berlaku kecemasan di dalam E-hailing
Berhadapan Situasi Yang Tidak Diingini Dalam E-Hailing, Ini Panduan Kecemasan Dari Pihak Maxim. Satu hantaran pernah tular mengenai tangkapan skrin perbualan ‘miang’ antara pemandu Maxim bersama penumpang wanita pada minggu lepas.
Berdasarkan perbualan tangkapan skrin, dapat dilihat pemandu Maxim itu cuba ‘menggatal’ dengan penumpangnya melalui chat di aplikasi WhatsApp.
Bagaimanapun, baru-baru ini, pihak Maxim E-hailing Malaysia telah menghubungi pemandu dan menjelaskan bahawa situasi yang berlaku tidak berlaku apa-apa ketika perjalanan bersama dengan penumpang tersebut.
Pengadu tidak menghubungi pihak Maxim
Difahamkan pengadu yang berkongsi maklumat di laman sosial itu tidak menghubungi pihak Maxim E-hailing dan tidak membuat aduan rasmi mengenai kejadian tersebut.
“Ini menyukarkan pihak kami untuk mendapat kenyataan yang rasmi, apa yang telah berlaku,” ujar pihak Maxim.
Akibat situasi yang berlaku, pihak Maxim menasihatkan semua penumpang mengenai undang-undang perkhidmatan dan etika hubungan bersama dengan penumpang.
Tindakan alternatif yang perlu penumpang lakukan
Sementara itu, pihak Maxim turut berkongsi beberapa tindakan alternatif yang boleh diambil oleh penumpang sekiranya berlaku kecemasan.
1. Penumpang boleh berkongsi perjalanan kepada ahli keluarga atau rakan. Ini membolehkan pihak keluarga menjejak perjalanan yang dinaiki.
2. Butang SOS – dimana penumpang boleh menekan butang merah SOS disebelah kanan atas sekiranya berlaku kecemasan. Ianya akan berhubung terus dengan pihak bertanggungjawab dan talian kecemasan yang diletakan.
3. Dinasihatkan untuk tidak menghubungi pemandu melalui aplikasi lain selain Maxim.
Dalam pada itu, pihak Maxim E-hailing akan terus menjalankan proses dan berharap agar pihak pengguna dapat berkongsi kenyataan ke Email [email protected].