Ini 4 rahsia tentang penerbangan anda mungkin tidak tahu sebelum ini
Jangan Buang Pas Masuk Anda Dalam Tong Sampah Awam, Ini 4 Rahsia Penerbangan Anda Perlu Tahu. Jika anda seorang traveller yang gemar, atau pernah melancong melalui penerbangan, anda dianggap pernah mengalami pengalaman menaiki pesawat kapal terbang.
Tanpa disedari, terdapat beberapa rahsia penerbangan yang mungkin anda tidak ketahui. Sebelum anda menaiki penerbangan seterusnya apabila anda pergi melancong, berikut adalah 4 rahsia penerbangan yang perlu anda ketahui.
Menaiki terakhir lebih menjimatkan masa anda
Sebahagian daripada pengalaman terbang adalah beratur menunggu untuk menaiki pesawat. Biasanya anda akan menghadapi barisan panjang, di mana penumpang lain akan beratur untuk menaiki pesawat, dan sesetengah syarikat penerbangan suka memanggil penumpang mereka dalam kumpulan untuk menaiki pesawat. Namun, anda tidak semestinya perlu mengikuti peraturan ini.
Majoriti syarikat penerbangan menetapkan terlebih dahulu tempat duduk tertentu kepada penumpang, jadi tergesa-gesa untuk masuk pesawat untuk mendapatkan tempat duduk yang sudah ditetapkan untuk anda tidak perlu. Malah, menaiki kapal terbang sebagai penumpang terakhir adalah cara paling mudah bagi meminimumkan jumlah masa yang dihabiskan untuk menunggu di dalam kapal.
Boarding last juga bermaksud kurang penumpang dan anda boleh terus masuk ke dalam pesawat tanpa gangguan.
Dengan mengandaikan bahawa bagasi tangan anda tidak terlalu besar dan tidak sukar untuk dimuatkan di dalam kabin simpanan atas, tidak ada gunanya berdiri dalam barisan menunggu tempat duduk yang sudah tertera milikan anda.
Jangan buang pas masuk penerbangan anda dalam tong sampah awam
Lain kali anda ingin membuang pas masuk penerbangan anda, jangan sesekali buangnya ke dalam tong sampah awam!
Pada pas masuk anda, akan lihat sebuah kod angka 6 digit yang dipanggil Rekod Nama Penumpang (PNR). Kod ini digunakan untuk mengenal pasti penumpang individu, dan lebih penting lagi jika penerbangan itu mempunyai penumpang dengan nama yang sama.
Kod ini, yang direkodkan dalam pangkalan data sistem tempahan komputer, mengandungi jadual perjalanan penerbangan untuk setiap penumpang serta maklumat tentang mereka seperti tarikh lahir dan butiran hubungan mereka.
Sebab mengapa ia adalah sangat tidak digalakkan untuk membuang pas masuk anda ke dalam tong sampah awam adalah kerana pangkalan data yang sepadan dengan kod ini menyimpan maklumat kad kredit anda, butiran pasport dan juga alamat IP anda jika anda menempah penerbangan anda dalam talian.
Jadi lain kali, jika anda mahu membuang pas masuk anda, pastikan anda koyakkan pas itu sebelum membuangnya ke dalam tong sampah peribadi di rumah.
Ia juga lebih baik jika anda tidak memuat naik gambar pas masuk anda dalam media sosial – namun jika anda mahu, pastikan maklumat penting seperti kod PNR dikaburkan.
Tahukah di mana kerusi penerbangan mana yang paling selamat?
Perjalanan melalui udara sebenarnya adalah salah satu cara pengangkutan yang paling selamat. Malah, menurut laporan ini, kemungkinan maut dalam nahas kapal terbang hanyalah 1 dalam 9,821 – yang bermaksud 1 kemalangan maut bagi setiap 16 juta penerbangan.
Walau bagaimanapun, segelintir penumpang mempunyai kebimbangan apabila menaiki pesawat dan akan memilih tempat duduk yang mereka percaya adalah paling selamat semasa menempah tiket penerbangan mereka.
Pada tahun 2015, Majalah Time telah menjalankan sebuah penyelidikan ke atas 17 nahas pesawat yang pernah berlaku dalam tempoh 35 tahun lepas untuk menentukan tempat duduk yang sebenarnya paling selamat – ia didapati bahawa tempat duduk yang terletak di bahagian belakang pesawat adalah tempat duduk yang paling selamat.
“Statistik menunjukkan bahawa tempat duduk tengah di belakang pesawat dari segi sejarah mempunyai kadar kelangsungan hidup yang paling tinggi.”
Majalah Time, 2015.
Menurut laporan itu, penumpang yang duduk di bahagian berkenaan mempunyai sekitar 68% peluang purata untuk hidup. Manakala, angka ini turun menjadi 62% jika di bahagian depan dan 61% di bahagian tengah.
Sudah tentu, peluang untuk maut dalam nahas kapal terbang tidak mempunyai kaitan dengan di mana anda duduk dan lebih berkaitan dengan keadaan sekitar nahas itu. Contohnya, jika ekor pesawat menerima kesan yang teruk, penumpang yang berada di bahagian tengah atau depan mungkin akan mempunyai peluang yang lebih baik daripada penumpang yang berada di bahagian belakang.
Kajian juga mendapati bahawa kelangsungan hidup adalah rawak dalam beberapa nahas kapal terbang, iaitu mereka yang terkorban bertaburan secara tidak teratur antara mangsa yang terselamat. Atas sebab inilah Pentadbiran Penerbangan Persekutuan (FAA), iaitu lembaga penerbangan kebangsaan Amerika Syarikat, dan pakar keselamatan syarikat penerbangan lain mengatakan tiada tempat duduk paling selamat di dalam pesawat.
Walau bagaimanapun, seperti yang dinyatakan sebelum ini, kemungkinan untuk maut akibat nahas kapal terbang adalah sangat, sangat, sangat rendah, malah lebih rendah daripada kemungkinan maut dalam kemalangan kereta, kemalangan motosikal, dan juga sebagai pejalan kaki. Dengan zaman moden, pengangkutan penerbangan telah menjadi lebih selamat dan anda tidak perlu risau tentang perkara ini berlaku.
Lubang kecil di tingkap pesawat bertujuan penting
Jika anda pernah duduk di tepi tingkap dalam penerbangan, anda mungkin telah melihat lubang yang sangat kecil di bahagian bawah tingkap. Walaupun kecil, lubang kecil ini sebenarnya adalah ciri keselamatan kapal terbang yang paling hebat.
Apabila anda terbang lebih tinggi di udara, tekanan udara mula menurun. Disebabkan ini, kapal terbang direka untuk mengekalkan tekanan udara pada tahap yang selamat di dalam kabin. Perbezaan ketara dalam tekanan udara ini akan memberi banyak tekanan fizikal pada tingkap jadi ia perlu dibina khas untuk menahan perubahan tekanan udara.
Tingkap biasa akan mudah pecah apabila diletakkan di ketinggian ini tetapi tingkap kapal terbang terdiri daripada tiga panel akrilik yang kuat. Panel ini terdiri daripada tingkap luaran yang menghalang elemen memasuki pesawat dan mengekalkan tekanan kabin. Jika sesuatu berlaku pada panel pertama ini, panel kedua akan bertindak sebagai pertahanan. Sementara itu, yang di dalam kabin menyediakan barisan pertahanan terakhir serta mengelakkan tangan kita merosakkan mereka panel pertama dan kedua.
Lubang kecil di tingkap terletak di panel tengah, dan tujuan utamanya adalah untuk mengekalkan keseimbangan tekanan udara antara panel tengah dan luar. Ia juga menghalang tingkap daripada berkabus atau membeku – supaya anda boleh menikmati pemandangan di luar tingkap apabila pesawat anda berada tinggi di langit!
Pada kali seterusnya anda melihat lubang kecil ini di tingkap, ingat bahawa lubang ini adalah ciri keselamatan paling penting pesawat anda!