Anda kini boleh menyediakan aduan menerusi saluran khas untuk masalah khidmat penghantaran makanan
Mengalami Masalah Dengan Khidmat Penghantaran Makanan? Anda Boleh Buat Aduan Di Sini. Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) telah menyediakan saluran khas untuk aduan mengenai perkhidmatan penghantaran makanan.
Perkara ini dibuat setelah KPDNHEP menerima 1,903 aduan mengenai perkhidmatan syarikat p-hailing (perkhidmatan penghantaran makanan), Food Panda pada tahun lepas dan 946 aduan dari Januari hingga Ogos tahun ini.
Sementara itu, 30 aduan telah dibuat terhadap GrabFood pada tahun lepas dan 43 aduan telah dibuat mengenai syarikat p-hailing itu dari Januari hingga Ogos tahun ini.

Saluran yang boleh diguna oleh kedua-dua peniaga dan pengguna
Menurut laporan, Timbalan Menteri Datuk Rosol mengatakan bahawa aduan boleh disalurkan melalui e-mel [email protected] agar tindakan sewajarnya boleh diambil oleh kementerian.

Antara syarikat p-hailing terkenal ialah GrabFood dan Food Panda dan Rosol berkata kementerian secara aktif terlibat untuk membantu menyelesaikan masalah, termasuk kelewatan pembayaran penjualan makanan kepada peniaga dan bayaran komisen yang tinggi.
Menurut beliau, sesetengah syarikat p-hailing mendakwa kelewatan pembayaran disebabkan masalah sistem mereka dan berjanji untuk memperbaiki sistem berkenaan. Terdapat juga syarikat yang ingin menurunkan kadar komisen mereka.
Timbalan Menteri Datuk Rosol Wahid berkata aduan boleh disalurkan melalui e-mel kepada [email protected] bagi membolehkan tindakan sewajarnya diambil oleh kementerian.