Reka bentuk bangunan yang tidak memberikan keutamaan kepada pejalan kaki.
Galakan Orang Ramai Guna ART, Netizen Persoal Kekurangan Laluan Pejalan Kaki Di Sarawak. Sarawak merupakan negeri yang pesat membangun, dengan pelbagai infrastruktur dan bangunan baharu yang dibina dari semasa ke semasa.
Namun, di sebalik kemajuan ini, satu isu yang semakin ketara ialah kekurangan laluan pejalan kaki yang baik dan praktikal, terutamanya di kawasan bangunan kerajaan, sekolah, hospital, dan pusat konvensyen seperti Borneo Convention Centre Kuching (BCCK).
Netizen Banding Sarawak dengan Jepun dan Singapura: Kenapa Laluan Pejalan Kaki Diabaikan?
Seperti yang diluahkan oleh netizen dalam satu hantaran di media sosial, walaupun terdapat sambungan antara kedai di sesebuah bangunan komersial, tidak ada sambungan antara jalan kaki utama dan kedai-kedai tersebut.
Pejalan kaki sering kali berdepan dengan situasi di mana mereka terpaksa melintas kawasan parkir kenderaan atau jalan raya untuk sampai ke destinasi. Ini bukan sahaja menyukarkan, malah boleh menjadi bahaya terutamanya kepada warga emas, kanak-kanak, dan orang kurang upaya.
Laluan pejalan kaki merupakan elemen asas dalam sesebuah bandar yang mesra pengguna. Negara-negara maju seperti Jepun dan Singapura terkenal dengan sistem laluan pejalan kaki yang terancang dan menyeluruh. Laluan ini bukan sahaja memudahkan pergerakan antara satu lokasi ke satu lokasi yang lain, malah turut menggalakkan orang ramai menggunakan pengangkutan awam. Di Jepun, sebagai contoh, stesen kereta api dan pusat komersial biasanya disambungkan dengan laluan pejalan kaki yang luas, jelas dan selamat, menjadikan pengalaman berjalan kaki lebih selesa.
Sebaliknya, di Sarawak, walaupun banyak bangunan baharu dibina, fokus terhadap laluan pejalan kaki masih kurang diberi perhatian. Jika keadaan ini tidak diatasi, ia akan menyulitkan usaha kerajaan negeri untuk menggalakkan penggunaan ART, sebuah sistem pengangkutan awam yang sedang dirancang untuk dilancarkan. Sistem pengangkutan moden seperti ART hanya akan berkesan jika terdapat kemudahan pejalan kaki yang lengkap, kerana pengguna perlu berjalan kaki dari stesen ke destinasi akhir mereka.
Ketiadaan laluan pejalan kaki yang baik akan mengakibatkan lebih ramai orang bergantung kepada kenderaan peribadi. Ini seterusnya akan meningkatkan kesesakan lalu lintas, pencemaran udara, dan penggunaan ruang parkir yang berlebihan. Lebih parah lagi, ia mungkin menggagalkan usaha Sarawak untuk memperkenalkan ART secara berkesan, kerana pengguna akan lebih cenderung menggunakan kenderaan peribadi jika mereka merasa tidak selesa atau tidak selamat untuk berjalan kaki ke stesen-stesen pengangkutan.
Selain itu, ketiadaan laluan khas untuk pejalan kaki juga menyukarkan golongan yang tidak mempunyai akses kepada kenderaan peribadi, seperti pelajar sekolah, warga emas, dan mereka yang tinggal di kawasan bandar. Ini boleh menyebabkan jurang sosial yang lebih luas, di mana akses kepada kemudahan asas seperti sekolah, hospital, dan tempat kerja menjadi lebih mencabar.