Terang2 lagi tu
Pasang Notis Larang Pekerja Sebuah Bank Tertentu Masuk, Klinik Di Miri Ini Terima Perhatian Netizen. Memandangkan penjagaan kesihatan dianggap sebagai perkhidmatan awam, hospital, klinik, farmasi dan pertubuhan seumpamanya harus sentiasa menyediakan perkhidmatan mereka kepada orang awam.
Namun, sebuah klinik di Miri baru-baru ini mendapat perhatian netizen apabila notis larangan kakitangan sebuah bank tertentu dilarang masuk dikongsi di media sosial – di mana sebabnya dijelaskan oleh warga Miri.

“Pekerja dari bank ini dilarang masuk”
Imej viral tersebut dikongsi di Facebook oleh William Lm. Dalam gambar berkenaan, klinik itu dilihat memasang notis melarang pekerja dari sebuah bank tertentu memasuki premisnya. Di bawah larangan itu tertulis ayat ‘tipu duit orang’.
Difahamkan, notis itu sudah lama dipasang dan ramai warga Miri mengetahui sebabnya. Namun, ramai netizen yang bukan berasal dari Miri nampaknya hairan mengapa pihak klinik itu bersusah payah menghalang pekerja bank berkenaan daripada menerima perkhidmatan daripada mereka.
Terkesan daripada penipuan sebelum ini
Rata-rata netizen mempersoalkan mengapa bank itu melarang kakitangan bank itu memasuki premis berkenaan. Namun, beberapa warga Miri dan netizen lain yang membuat ‘siasatan’ sendiri akhirnya menjelaskan keadaan itu.
Menurut laporan berita ini, pemilik klinik itu (yang juga merupakan seorang ahli parlimen Miri dan doktor klinik tersebut) didakwa telah ditipu oleh dua pegawai dari bank terbabit dan menyebabkan dia kehilangan $272,893.84 dalam dolar Singapura (SGD) daripada akaun simpanan tetapnya pada 2020.

Mangsa telah membuat laporan polis terhadap bank berkenaan dan dua pegawai dari bank itu yang terlibat dalam penipuan tersebut. Menurut mangsa, dia telah menyimpan wang itu dalam akaun simpanan tetap di bank berkenaan pada 2014.
Dua pegawai daripada bank itu kemudian menasihatnya untuk melabur semula wangnya di sana selama dua tahun lagi untuk kadar faedah lebih baik 7.1% dengan tarikh matang 4 April 2016.
Namun, wang itu telah hilang dua tahun selepas tarikh matang (2020) dan tidak boleh dikeluarkan. Setakat tahun 2020, mangsa berkata dia tidak tahu di mana wangnya pergi, menyebabkan dia membuat laporan polis untuk Bank Negara dan polis untuk menyiasat perkara itu.
Walaupun mangsa terkesan daripada penipuan itu, netizen yang menerima khidmat penjagaan kesihatan mereka daripada doktor itu menyatakan dia seorang doktor yang cekap dan sentiasa berusaha untuk merawat pesakitnya sehingga mereka sembuh.
Ni betul2 panas hati sudah kalau berdendam kat satu bank. Tapi kalau kita dalam situasi doktor ni, mungkin kita akan buat perkara yang sama. 😅