Syarikat kurier tidak buat panggilan kepada pelanggan minta pindahan wang
Polis Beri Amaran, Waspada Penipuan Bungkusan Melalui Telefon Minta Pindahan Wang. Pihak polis telah mengingatkan orang ramai supaya berwaspada terhadap panggilan yang meminta pemindahan wang untuk melepaskan bungkusan. Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman menegaskan bahawa syarikat penghantaran tidak akan meminta bayaran sedemikian melalui telefon.
Menurut beliau, jika barang terlarang dijumpai dalam bungkusan, syarikat kurier perlu membuat laporan polis, bukannya menghubungi pelanggan atau melibatkan pihak polis untuk meminta wang. Beliau menjelaskan bahawa suspek tidak akan diberitahu dengan cara sedemikian jika mereka benar-benar menghantar barang larangan.

Menurut sumber, statistik menunjukkan kerugian yang besar akibat penipuan telefon di Malaysia. Antara tahun 2021 hingga Julai 2024, lebih RM505 juta telah hilang dalam lebih 9,000 kes. Khususnya, penipuan menyamar sebagai pekerja Pos Laju telah menyebabkan kerugian melebihi RM30 juta dalam tempoh 2022 hingga Julai 2024.
Untuk menangani isu ini, Pos Malaysia telah menjalinkan kerjasama dengan Whoscall, sebuah aplikasi anti-penipuan. Melalui kerjasama ini, nombor-nombor operasi Pos Malaysia akan disahkan dalam aplikasi tersebut, bagi membantu pengguna mengenal pasti panggilan yang sah.
Sebagai sokongan terhadap kempen ini, Whoscall menawarkan percubaan percuma selama 60 hari kepada orang ramai. Tawaran ini boleh didapati dengan melayari laman web yang diberikan dan menggunakan kod promosi khas.
Inisiatif ini bertujuan untuk meningkatkan kesedaran dan perlindungan terhadap ancaman penipuan telefon yang semakin meningkat di Malaysia.