Cara buat rayuan jika permohonan eMadani anda ditolak
Permohonan eMadani Ditolak, Ini Panduan Untuk Buat Rayuan. Sejak beberapa hari lepas, tular di media sosial berkenaan sejumlah permohonan kredit eMADANI yang ditolak oleh penyedia perkhidmatan e-dompet terpilih. Secara automatik, mereka gagal menebus bantuan kredit tersebut.
Perkara ini boleh terjadi kepada sesiapa sahaja jika tidak memenuhi kriteria yand ditetapkan. Sebelum anda membuat rayuan, mari kita semak terlebih dahulu kriteria yang perlu ditepati oleh individu yang memohon insentif eMADANI kali ini.
Kelayakan:
- Warganegara Malaysia
- Berusia 21 tahun atau lebih pada tahun 2023
- Penerima Sumbangan Tunai Ramah (pada 7 November 2023) atau pendapatan RM100,000 atau kurang setahun berdasarkan rekod LHDN (pada 15 Julai 2023)
- Belum menerima kredit eWallet RM200 di bawah eBeliaRahmah
- Telah menyelesaikan proses pengesahan elektronik Kenal-Kenali-Pelanggan (e-KYC) dengan eWallet pilihan anda (Setel, Shopee Pay, TNG eWallet, atau MAE)
Bagaimana membuat rayuan jika anda memenuhi kriteria eMadani?
Permohonan boleh ditolak jika butiran yang didaftarkan seperti nama dan IC anda dimasukkan dengan tidak betul atau jika anda tidak memenuhi keperluan sebagai warganegara, usia, dan pendapatan. Sesetengah individu mendakwa ditolak kerana tiada rekod pelaporan cukai LHDN untuk tahun 2022.
Jika permohonan eMadani anda ditolak oleh eWallet walaupun memenuhi semua syarat, anda boleh membuat rayuan dengan langkah-langkah berikut:
1. Failkan rayuan menerusi aplikasi Setel
Jika anda menggunakan Setel untuk menebus kredit eWallet RM100 dan permohonan ditolak, anda digalakkan untuk mengemukakan pertikaian ke [email protected]. Menurut Setel, jika permohonan gagal disebabkan oleh pengenalan yang tidak sah, anda mungkin perlu menghantar maklumat tambahan untuk pengesahan semasa proses pertikaian.
2. Failkan rayuan menerusi aplikasi Shopee
Menurut Shopee, jika anda yakin bahawa anda memenuhi kriteria di atas, anda boleh menghubungi perkhidmatan pelanggan mereka untuk membuat pertikaian. Pilih eMadani Claimants sebagai jenis pengguna anda, pilih “eMadani Unable to claim” dan isi butiran peribadi anda. Anda boleh melampirkan tangkapan skrin sebagai gambar sokongan.
3. Failkan rayuan menerusi aplikasi TnG
Jika anda menebus kredit eWallet RM100 melalui Touch ‘n Go eWallet, anda boleh membuat pertikaian jika permohonan anda ditolak. Anda boleh melakukannya dengan mengemukakan permintaan, dan kemudian pilih “eMADANI” dan “Claim Rejected” sebagai jenis sokongan yang anda cari. Anda juga boleh menyediakan lebih banyak butiran mengenai penolakan permohonan eMadani anda dan melampirkan tangkapan skrin sebagai dokumen sokongan.
4. Failkan rayuan menerusi MAE
Di Maybank, FAQ eMadani-nya secara asasnya adalah salinan dokumen MOF. Dinyatakan bahawa terdapat proses pertikaian di mana anda boleh menghubungi penyedia perkhidmatan eWallet yang anda telah hantar tuntutan anda untuk bantuan lanjut.
Menurut terma dan syarat eMadani Maybank, disebutkan bahawa untuk sebarang pertikaian yang berkaitan dengan operasi eMADANI, MAE oleh Maybank2u dan/atau fungsi Scan & Pay, anda boleh menghubungi Maybank Group Customer Care di 1300-88-6688 atau menulis kepada mereka di [email protected].
Untuk makluman terkini, dimaklumkan sebanyak 6.5 juta permohonan telah lulus dan RM650 juta telah dikreditkan kepada mereka yang layak.