Pada awalnya, mereka hanya dimaklumkan bekalan penghawa dingin mereka akan terputus
Bekalan Elektrik Diputus, CompuWay Kecewa Dilayan Tidak Professional Oleh Pihak Pengurusan. Baru-baru ini, sebuah syarikat pembekal komputer terkenal meluahkan kekecewaan mereka di laman Facebook rasmi mereka kerana dilayan secara tidak adil oleh pihak pengurusan salah sebuah pusat beli-belah di Kuching.
CompuWay Marketing Sdn. Bhd, atau juga dikenali sebagai CompuWay, berkongsi bahawa mereka telah mengalami layanan tidak adil oleh pihak pengurusan pusat membeli-belah terbabit apabila dimaklumkan bahawa bekalan elektrik mereka akan terputus walaupun hanya dimaklumkan terlebih dahulu bahawa bekalan aircond mereka sahaja yang terjejas – mereka juga mempercayai bahawa layanan yang mereka hadapi adalah disebabkan oleh landlord mereka mempunyai kes mahkamah terhadap pengurusan.

“Dukacita dimaklumkan bahawa bekalan elektrik di outlet kami akan ditamatkan mulai 20 Januari 2023,” – CompuWay
CompuWay berkongsi luahan mereka di Facebook rasmi mereka mengumumkan bahawa bekalan elektrik ke cawangan mereka akan ditamatkan oleh pengurusan pusat beli-belah berkenaan mulai 20 Januari 2023.
Difahamkan, pada mulanya, mereka menerima surat daripada pengurusan pusat beli-belah itu pada 21 November 2022 yang memaklumkan bahawa Unit Pengendalian Udara (AHU) mereka akan ditamatkan perkhidmatan, yang mengejutkan mereka kerana tarikh tamatnya adalah pada 30 November 2022. Ia turut difahamkan menurut surat itu, tindakan itu diambil berikutan landlord mereka mempunyai kes mahkamah dengan pihak pengurusan pusat beli-belah itu.

Walaupun cuba merayu dengan pihak pengurusan, permintaan mereka ditolak oleh pihak pengurusan. Ia mengambil masa beberapa minggu untuk berunding dengan pihak pengurusan dan dalam pada itu, mereka memutuskan untuk memasang meter SESCO mereka sendiri serta merayu untuk melanjutkan tarikh pemotongan bekalan elektrik AHU (sekurang-kurangnya sehingga mereka memasang meter SESCO mereka sendiri).
Walaupun pihak pengurusan enggan mematuhi permintaan CompuWay, pihak pengurusan akhirnya melanjutkan tempoh pemotongan kepada 20 Januari 2022.

Dimaklumkan bahawa bekalan elektrik akan turut diputus sekali
Pada mulanya, CompuWay berpuas hati dengan tempoh masa yang diberikan, walaupun padat, kedai mereka masih mampu beroperasi tanpa menggunakan aircond mereka.
Mereka juga mengambil masa yang agak lama untuk memasang meter SESCO mereka sendiri, kerana perlu meminta kebenaran daripada landlord mereka, mendapatkan dokumen daripada kontraktor mereka untuk menandatangani dan membuat laporan polis mengenai meter SESCO yang hilang disebabkan oleh penyewa terdahulu.

Namun, mereka secara tiba-tiba dimaklumkan bahawa pada 18 Januari, bekalan elektrik asas mereka juga akan terjejas – yang bermaksud pencahayaan, sistem komputer, CCTV dan lain-lain mereka juga akan ditamatkan sewajarnya.
Memandangkan surat awal yang mereka terima pada bulan November lalu hanya memaklumkan mereka bahawa AHU mereka akan menjadi satu-satunya perkara yang akan terjejas, maklumat mengejutkan ini menimbulkan kemarahan pihak pengurusan CompuWay dan mereka membawa perkara ini kepada pihak pengurusan.

Walau bagaimanapun, pihak pengurusan memaklumkan kepada mereka bahawa mengikut mesyuarat mereka sebelum ini, mereka berkeras untuk menamatkan bekalan elektrik CompuWay untuk AHU dan papan lampu asas mereka dan mereka telah memberi masa yang cukup kepada CompuWay untuk membuat persediaan.
Malah, surat sebelum ini yang mereka keluarkan kepada CompuWay hanya akan dipinda dan dikeluarkan semula – tanpa pampasan masa dibuat.

Yang lebih menyakitkan hati, mereka diberitahu bahawa mereka hanya membuat alasan oleh pengerusi jawatankuasa ketika mereka menyuarakan kebimbangan mereka kepada pihak pengurusan.
Anda boleh membaca pertukaran teks antara bos CompuWay dan pengerusi jawatankuasa berikut:



“Kenapa tempias kat kami? Kami cuma penyewa,” – CompuWay
Jawapan pihak pengurusan menimbulkan kemarahan CompuWay, yang menganggap layanan mereka tidak adil kerana mereka hanya penyewa landlord mereka dan tidak terlibat dalam kes mahkamah pihak pengurusan dan landlord mereka.
(Pusat membeli-belah ini) pada suatu ketika dahulu merupakan tempat panas untuk IT dan gadget di Kuching. Sekarang? Semua penyewa hampir tiada jika korang pernah berkunjung ke sini kebelakangan ini. Tetapi, (pihak pengurusan) masih mahu terus menghalaukan penyewa sedia ada seperti kami? Kami telah membelanjakan beberapa ratus “K” dalam pengubahsuaian semasa pembukaan cawangan ini di bangunan ini, jika tidak, kami tidak mahu tinggal di sini sama sekali dengan semua politik dan orang yang bermuka dua. Jika korang semua (pihak pengurusan) mempunyai kelulusan daripada mahkamah untuk menghentikan landlord membenarkan penyewa menjalankan perniagaan di pusat membeli-belah ini, korang boleh teruskan dengan cara yang betul – tetapi TIDAK! Kami tidak berpihak kepada landlord mahupun pengurusan, tetapi kenapa korang memperlakukan penyewa dengan cara seperti ini, lanjutan seminggu atau dua minggu adakah ia sukar untuk korang?”
CompuWay juga menyatakan bahawa mereka juga landlord untuk lot lain di dalam bangunan itu, yang mana mereka telah membayar sewa dengan sewajarnya dan diuruskan dengan baik selama sedekad yang lalu tanpa sebarang masalah, oleh itu mengapa mereka kecewa dengan cara mereka dilayan oleh pihak pengurusan.

Menggesa orang awam untuk bersuara
CompuWay mengakhiri perkongsian mereka dengan meminta bantuan daripada orang ramai untuk menyuarakan isu ini kerana mereka percaya layanan yang mereka hadapi daripada pihak pengurusan adalah tidak adil sama sekali dan mereka hanya mangsa keadaan.
Kami memerlukan suara anda untuk membetulkan keadaan pengurusan dan jawatankuasa ini terhadap penyewa pusat membeli-belah ini, tolong bantu kami, bantu Compuway untuk berkongsi mesej ini supaya suara kami dapat didengari, kami memerlukan penyelesaian yang adil untuk kedua-dua pihak pengurusan kami & juga pelanggan kami yang dihargai. Akan sentiasa ada penyelesaian yang lebih baik untuk menyelesaikan isu antara kedua-dua pihak – tetapi untuk menghentikan perniagaan kami adalah cara yang paling gila!”
Mereka juga menyatakan bahawa ia adalah tidak adil mereka diperlakukan sedemikian kerana mereka telah membayar sewa elektrik mereka tanpa masalah sejak sedekad lalu tetapi penyewa lain yang gagal membayar sewa tepat pada masanya tidak diambil tindakan serupa. Mereka percaya bahawa mereka adalah sasaran pihak pengurusan kerana mereka merupakan lot terbesar di pusat membeli-belah berkenaan.
CompuWay kemudian menuntut hanya satu permintaan iaitu meneruskan bekalan elektrik sehingga meter SESCO mereka sendiri dipasang.
Untuk mengambil tindakan terhadap pihak yang tidak terlibat langsung dengan kes mahkamah yang sedang berjalan sudah terlalu melampau, kerana mereka hanya terlibat dengan landlord semata-mata untuk menyewa lot dalam bangunan tersebut. Semoga ada penyelesaian boleh dibuat untuk memuaskan semua pihak yang terlibat.