Akibat sistem LHDN Sarawak yang ada ‘flaw’, lelaki ini mengalami kesukaran untuk menetapkan temujanji
Temujanji Sentiasa Penuh Dicaras ‘Runner’, Lelaki Ini Kritik Sistem LHDN Sarawak Yang Lemah. Beberapa hari lalu, seorang pengguna Facebook tampil untuk menyatakan ketidakpuasan terhadap sistem Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) Sarawak.
Katanya, sistem LHDN yang mengutamakan ‘appointment only’ membebankan beliau malah ternyata menyusahkan beliau untuk menyelesaikan urusan yang boleh diselesaikan dalam masa beberapa minit sahaja.
Keadaan itu juga menyusahkan kerana ‘runner’ rupanya menjadi salah satu punca ramai pelanggan tidak dapat menyelesaikan urusan mereka.

“Saya tidak mahu menyalahkan sesiapa tetapi lebih kepada sistem yang dibuat oleh LHDN Sarawak,” – Musriffin Musa
Menurut pengguna Facebook berkenaan, Musriffin Musa, beliau mengatakan bahawa beliau tidak mahu menyalahkan sesiapa. Disebaliknya, beliau menegaskan bahawa sistem yang dilakukan oleh LHDN adalah punca di atas segala kesulitan yang dialaminya.
Berdasarkan pengalamannya, beliau telah mencuba selama lebih seminggu untuk menetapkan temujanji untuk mendaftarkan syarikatnya sebagai orang awam biasa melalui sistem dalam talian LHDN. Namun, temujanji yang cuba ditetapkannya tidak tersedia kerana semua slot telah diisi selama 10 hari berturut-turut, setiap hari. Malah, semua slot sebenarnya telah ditempah oleh runner.
Katanya, para runner yang telah mengambil sebilangan besar slot temujanji berkenaan adalah untuk pelanggan mereka setiap hari.

Meskipun dinasihati untuk mengupah runner bagi melaksanakan urusannya, beliau berpendapat bahawa semua orang harus mempunyai pilihan – sama ada untuk mengupah runner atau diri sendiri melakukan urusan berkenaan.
“Sekali lagi, saya tidak menyalahkan runner kerana bagi saya mereka BIJAK kerana mereka mengambil peluang yang ada akibat kelemahan dalam sistem.”
katanya.
Pendapat jujur beliau mengenai kelemahan dalam sistem LHDN
Mengenai kelemahan dalam sistem LHDN, beliau memberi pendapat jujurnya di mana beliau mengulas tentang kelemahan sistem yang terbukti memberi kesukaran terhadap orang lain yang tidak mampu untuk mengupah runner.
Ketika beliau berada di pejabat LHDN, beliau mengatakan bahawa jarak antara beliau (yang sudah mempunyai dokumen lengkap berserta borang permohonan) dengan kaunter hanyalah 5 meter tetapi dipisahkan oleh ‘temu janji’ yang diambil oleh semua runner. Sekiranya beliau ingin mengupah runner, beliau dikehendaki membayar sekurang-kurangnya RM500, untuk membantu menyelesaikan urusan dengan segera.

Bayar harga tinggi, runner diberi kebenaran kawal sistem LHDN untuk pilih slot pelanggan
Beliau juga menyatakan bahawa mereka yang membayar harga yang lebih tinggi akan diberikan perkhidmatan yang lebih pantas.
Malah, menurut perbualan beliau dengan salah seorang runner, semua slot yang telah mereka ambil telah menyebabkan orang awam tidak berpeluang langsung untuk menempah temujanji dalam sistem ini. Ini kerana runner sendiri diberi kebenaran untuk mengawal sistem e-daftar dan mereka memilih slot untuk pelanggan mereka.
Beliau juga diberitahu oleh seorang runner yang berlainan bahawa anda harus bersedia setiap hari pada pukul 12 malam untuk menempah slot temu janji kerana time window-frame (masa untuk menempah slot temu janji) hanya dibuka selama 10-15 minit, kemudian ia akan penuh semula, untuk 10 hari seterusnya.

Meskipun peluang untuk mendapatkan slot temu janji ada, ia masih tidak cukup untuk menyelesaikan masalah utama
Walaupun peluangnya meningkat lebih tinggi jika beliau menetapkan temu janji seperti yang dicadangkan oleh runner berkenaan, beliau masih berpendapat bahawa penyelesaian ini tidak menyelesaikan masalah utama iaitu sistem secara keseluruhan.
“Bagi kita sebagai rakyat biasa, kita tidak akan tahu ‘trick’ ini jika kita tidak diberitahu. Dan cuba teka siapa mereka yang mengisi semua slot tersebut? Ia adalah runner, mengambil (slot) untuk pelanggan mereka.”
ujarnya lagi.
Katanya lagi, orang awam tidak sepatutnya berebut untuk mendapatkan slot temujanji kerana perkara itu sepatutnya tersedia setiap masa.
“Sekiranya sistem memisahkan slot antara runner dan orang awam, perkara ini tidak akan berlaku. LHDN sepatutnya menyediakan kaunter khas untuk runner, dipisahkan daripada orang awam. Didaftarkan secara manual atau apa-apa cara berasingan yang mungkin untuk membezakan (runner) daripada orang awam, terutamanya bagi runner yang memonopoli lebih daripada satu pelanggan setiap hari.”
tambahnya lagi.

Berharap LHDN dapat menambah baik sistem mereka supaya memudahkan orang ramai
Beliau sebagai seorang peniaga, beliau mengatakan bahawa tiada bisnes mahu mengalami kerugian pada awal perniagaan. Malah, sekiranya ada cara untuk beliau mengurangkan kerugian, beliau cuba sedaya upaya untuk melakukannya – cuma dengan cara yang betul dan adil.
“Dalam buku LHDN, tidak dinyatakan bahawa kita harus membayar runner terlebih dahulu sebelum melakukan urusan dengan mereka. Sebab itulah saya tahu hak saya sudah dirampas.”
katanya lagi.
Rata-rata pengguna Facebook lain juga berpendapat bahawa sistem LHDN sedia ada tidak adil untuk mereka yang tidak mahu mengupah runner untuk membuat urusan mereka:

“RM500 untuk runner? Mengarut betul! Beritahu saya hasil situasi ini sebaik sahaja ia diselesaikan kerana saya merancang untuk memulakan perniagaan dalam talian kecil juga jadi saya perlu melalui proses ini.”


Apakah pendapat anda mengenai perkara ini? Komen di bawah dan jangan lupa kongsi artikel ini!