Kedai kegemaran rakyat Malaysia
Dari Kedai Kecil Perkakasan Rumah Ke Syarikat Terkemuka, Ketahui Asal-Usul Pembukaan Mr DIY. Jika anda seorang yang gemar untuk membeli barangan perkakasan rumah, sudah semestinya anda mengenali sebuah syarikat yang cukup sohor di Malaysia ini dengan jolokan ‘kedai berhantu’ kerana tiap kali masuk pasti tidak akan keluar dengan tangan kosong.
Sebut sahaja ‘MR. DIY’, rata-rata masyarakat di Malaysia ini pasti pernah menjejakkan kaki tidak kira lah sama ada untuk cuci mata sahaja ataupun membeli barangan keperluan dengan harga yang murah.
Dengan hanya memaparkan imej dan konsep kedai hardware, Mr DIY telah berkembang serta berevolusi sehingga berjaya menambat hati rakyat Malaysia bermula dari sebuah kedai kecil sehingga menjadi syarikat terbesar di Malaysia.

Bermula pada tahun 2005
Diasaskan oleh Tan Yu Yeh, beliau merupakan graduan Universiti Malaya dan mendapat ijazah dalam bidang sains fizik pada tahun 1996. Tan Yu Yeh kemudian bekerja sebagai seorang ahli penyelidikan dengan syarikat KOMAG USA.
Kemudian selepas setahun, beliau beralih menjadi remisier di Inter-Pacific Securities kerana merasakan kerja yang terdahulu tidak sesuai dengan dirinya. Pada detik itu Tan Yu Yeh mempelajari selok-belok tentang perniagaan dan pelaburan.
Pada 2005, Tan Yu Yeh menubuhkan kedai perkakasan atau hardware yang dinamakan Mr DIY di jalan Tuanku Abdul Rahman, Kuala Lumpur.

Sememangnya perniagaan perkakasan milik Tan Yu Yeh adalah sama seperti perniagaan yang lain namun apa yang membuatkan ianya istimewa adalah ilmu dan pengalaman yang luas dalam perniagaan telah merubah persepsi khasnya perniagaan perkakasan.
Dari tahun ke tahun, perniagaan semakin berkembang dan Tan Yu Yeh telah membawa adiknya Tan Yu Wei menjadi sebahagian daripada syarikatnya.
Tan Yu Wei merupakan graduan dalam bidang pengurusan dari Universiti Sains Malaysia dan sudah peka dengan selok-belok prniagaan barangan dari China melalui pengalaman bekerja di syarikat De Little Chinatown.

Gabungan kepakaran dua beradik bawa keuntungan
Kemudian Tan Yu Wei menjdi pengurus bahagian logistik dan Mr DIY semakin berkembang di bawah dua pengurusan dua beradik ini.
Dengan gabungan kepakaran adik beradik itu, kini mereka beralih kepada perniagaan peralatan perkakasan rumah kerana produk itu mendapat sambutan menggalakkan dari pengguna.
Semestinya anda sudah sedia maklum bahawa harga barangan di Mr DIY adalah sangat murah berbanding pesaing mereka, ini antara strategi utama perniagaan mereka amalkan.

Barangan yang dipasarkan diambil secara pukal dari China dengan lebih daripada 200 kontena yang masuk setiap bulan. Dengan teknik harga barangan yang murah ini, mereka berjaya menambat hati rakyat Malaysia.
Mereka juga turut melakukan kolaborasi dengan pasaraya besar seperti Aeon dan Tesco dengan membuka cawangan di gudang terkenal berkenaan. Ini bertujuan untuk mewujudkan kesedaran masyarakat terhadap perniagaan mereka.
Cawangan yang dibuka juga adalah di kawasan yang strategik dan menjadi tumpuan orang ramai untuk memudahkan orang membeli barangan mereka.

Strategi pemasaran yang berkesan
Mr DIY yang sering berevolusi turut mempunyai database barangan yang menjadi kegemaran pengguna yag membolehkan mereka membuka cawangan baru. Strategi tersebut amat berkesan dan mereka berjaya mengembangkan perniagaan mereka dengan cepat.
Kini perniagaan mereka telah meluas ke serata Asia Tenggara seperti Brunei, Thailand dan Indonesia.
Dengan model perniagaan hasil kejayaan dua beradik itu, pelabur asing mula melabur ke Mr DIY dan Creador merupakan pelabur terbesar dan terpenting dalam syarikat mereka.
Sepanjang kejayaan syarikat Mr DIY yang berkembang maju ini, mereka juga mempunyai anak syarikat yang dikenali sebagai Mr TOY dan Mr DOLLAR.
