Akhirnya.
Jatti Miriek, Vaie Dan 10 Lagi Kaum Lain Kini Diiktiraf Sebagai Peribumi Sarawak Menerusi Pindaan Baharu RUU. Pindaan Rang Undang-Undang (RUU) yang melibatkan kemas kini kaum dalam tafsiran peribumi Sarawak telah pun diluluskan secara rasmi semalam menerusi Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak.
RUU Tafsiran (Pindaan) 2022 tersebut melibatkan pengiktirafan lagi 12 kaum Sarawak seperti Jatti Miriek, Vaie, Lakiput, Bagatan, Bakong, Bemali, Berawan, Dali, Narom, Sa’ban, Tatau, dan Tring.


Pindaan RUU tersebut dibentangkan oleh Menteri Muda di Jabatan Ketua Menteri (Undang-Undang, MA63 dan Perhubungan Negeri-Persekutuan), Datuk Sharifah Hasidah Sayeed Aman Ghazali yang juga merupakan ADUN Semariang. Menurut beliau, kaum-kaum peribumi ini tidak termasuk dalam senarai Jadual Ordinan Tafsiran, 2005 (Cap. 61). Oleh yang demikian, pihak kerajaan berpendapat bahawa senarai kaum ini perlu dikemas kini menerusi pindaan RUU ini.
RUU tersebut diluluskan dalam bacaan ketiga selepas dibahaskan oleh 12 Ahli Dewan Undangan Negeri Sarawak (ADUN).
Anak perkahwinan campur ini juga dianggap peribumi walaupun salah seorang ibu bapa berstatus peribumi Sarawak
Selain daripada pengikitirafan kaum-kaum tersebut, pindaan RUU Tafsiran tersebut turut bersetuju untuk menganggap kanak-kanak hasil perkahwinan campur ini juga berstatus peribumi walaupun hanya salah seorang daripada ibu bapa mereka peribumi. Pindaan ini dianggap sangat penting dan bersejarah kerana ia bakal mengubah kehidupan anak-anak perkahwinan campur.
Tambah Sharifah Hasidah lagi, sudah tiba masanya pindaan ini dibuat memandangkan ia boleh menyelesaikan masalah undang-undang yang serius serta memudahkan urusan anak-anak perkahwinan campur terutamanya dalam isu pewarisan, pemindahan tanah dan pelbagai lagi.


Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri diberi kuasa untuk tambah senarai kaum di masa akan datang
Dalam pindaan yang sama, satu seksyen baru dibuat iaitu Seksyen 63, yang memberi kuasa kepada Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri untuk meminda Jadual sekiranya penambahan senarai kaum pada masa akan datang. Status peribumi ini tertakluk kepada syarat dan keperluan yang ditetapkan oleh Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri bagi mengelakkan eksploitasi dan penyalahgunaan. Oleh itu, terdapat syarat dan keperluan tambahan yang perlu dipenuhi di samping status warganegara dan anak kandung daripada warga Sarawak oleh anak-anak perkahwinan campur ini bagi membolehkan mereka diiktiraf sebagai peribumi Sarawak.
Sebelum ini, kanak-kanak hasil perkahwinan campur tidak dianggap peribumi kerana undang-undang memerlukan syarat kedua-dua ibu bapa mestilah warga Sarawak.
Takrif peribumi Sarawak ditentukan dengan merujuk kepada Perlembagaan Persekutuan dan Ordinan Tafsiran, 2005 [Cap. 61]. Sharifah Hasidah turut menjelaskan menerusi pindaan Perkara 16A Perlembagaan Persekutuan, kerajaan negeri diberi kuasa untuk menentukan kaum yang dianggap sebagai peribumi di negeri tersebut menggunakan undang-undang negeri.


Justeru, bagi merealisasikan pengiktirafan kaum asal Sarawak yang tertinggal ini, undang-undang negeri melalui Ordinan Tafsiran, 2005 [Cap. 61] juga mesti dipinda.
Apa-apa pun, individu daripada kaum-kaum ini sudah boleh menarik nafas lega kerana akhirnya diiktiraf sebagai peribumi Sarawak setelah berdekad lamanya.