Syarikat itu telah mengeluarkan notis umum bahawa pengumpulan sampah akan beroperasi seperti biasa.
Perkhidmatan Kumpul Sampah Di Kuching Akan Kembali Seperti Biasa 5 Julai Ini. Baru-baru ini, di Kuching telah menjadi isu bahawa pengumpulan sampah di kawasan bandar telah terjejas teruk setelah Trinekens mengumumkan sehingga 40% daripada kakitangannya positif COVID-19.
Dipercayai pada hari ini, Trienekens (Sarawak) Sdn Bhd telah mengumumkan bahawa semua perkhidmatan pengumpulan sampah di bawah perbandaran Kuching North City Commission (DBKU), Kuching South City Council (MBKS) dan Padawan Municipal Council (MPP) akan kembali seperti sedia kala mulai 5 Julai 2021.
Menurut Trinekens dalam satu kenyataan hari ini, perkara tersebut berlaku setelah beberapa minggu perkhidmatan pengumpulan sampah terjejas berikutan pesanan kuarantin dan sekatan pergerakan diarahkan kepada kakitangannya.
Pada 16 Jun lalu, syarikat itu telah mengeluarkan notis umum yang memberitahu penduduk yang terlibat mengenai jadual pengumpulan sementara adalah seminggu sekali dan bukannya seperti jadual biasa dua kali seminggu.
Trienekens juga telah meletakkan bekas Roll-on Roll-off (RoRo) di seluruh bandar.
Oleh kerana kakitangan Trienekens secara beransur-ansur telah tamat menjalani tempoh kuarantin dan operasi kini sudah stabil, syarikat itu mengeluarkan pula notis lain pada 23 Jun mengenai penyambungan semula pengumpulan dua kali seminggu hanya untuk kawasan tertentu.
Dalam tempoh pengumpulan sementara seminggu sekali, Trienekens juga telah meletakkan bekas Roll-on Roll-off (RoRo) di seluruh bandar di kawasan yang ditentukan untuk memudahkan pembuangan sampah isi rumah daripada masyarakat.
Apabila perkhidmatan kembali seperti sedia kala, kontena RoRo pula akan dialihkan dengan sepatutnya.
Pada 3 Julai 2021, kontena RoRo di Lorong DBKU Datuk Ajibah Abol 21 dan Balai Raya Desa Wira MPP, Lorong 20, Taman Desa Wira serta Jalan Kampung Segedup akan dialihkan.
Trinekens telah mengucapkan terima kasih kepada orang ramai.
Penyingkiran kontena RoRo di Kawasan Komersial Bandar Baru Semariang DBKU dan Pusat Bin Pasar Sungai Maong; Lorong Sim Kheng Hong 5 MBKS, Lorong Song 3G, Kawasan Komersial Hui Sing dan Pusat Kitar Semula Tabuan Laru; dan MPP Kampung Paroh, Jalan Sejijak dan Lorong 7, Jalan Belatok, Taman Malihah akan berlangsung pada 8 Julai.
Trinekens telah mengucapkan terima kasih kepada orang ramai atas kerjasama dan kesabaran mereka selama beberapa minggu berlakunya gangguan perkhidmatan tersebut.
Untuk maklumat lebih lanjut, anda boleh menghubungi Talian Hotline Trienekens di talian 082-612300 (Isnin-Jumaat, 8.30 pagi 5.30 petang), e-mel [email protected] atau hubungi syarikat melalui aplikasi mudah alihnya, Trienekens Customer Care.