Jangan layan orang sebarang.
RM 3K Disangka Lesap, Wanita Ini Cemas Duit KWSP Hampir Dicekau Scammer Melalui Whatsapp. Zaman sekarang, scammer sanggup menggunakan apa-apa saja cara untuk mendapatkan wang daripada orang awam. Kadang kala bukan RM 50, RM100, tetapi sehingga beribu-ribu jumlahnya!
Terbaharu, menerusi sebuah hantaran Facebook yang dimuat naik oleh نورسيلا ايلا, wanita ini menceritakan pengalamannya hampir ditipu oleh scammer hanya melalui pesanan Whatsapp sahaja.
Beliau yang baru sahaja mengeluarkan wang daripada tabungan KWSP berniat untuk menggunakan wang tersebut bagi membeli keperluan dan kelengkapan raya. Walau bagaimanapun, beliau menerima 2 pesanan Whatsapp yang meminta beliau untuk menghantar nombor pin TAC.

Minta nombor TAC dengan alasan tersalah daftar nombor
Individu yang menghantar pesanan berkenaan mendakwa bahawa isterinya tersalah daftar nombor telefon untuk urusan perbankan, lalu meminta wanita ini menghantar nombor TAC kepadanya.
Wanita ini juga memang menerima 2 pesanan TAC untuk urusan tersebut. Menyedari bahawa pesanan tersebut berkemungkinan taktik yang digunakan oleh scammer, wanita ini tidak mengendahkan permintaan tersebut meskipun scammer tersebut menelefon beberapa kali.


Duit RM 3,000 ditolak selepas scammer tersebut menghantar pesanan Whatsapp
Namun, keadaan berubah menjadi lebih serius apabila wanita bernama Nursila ini menerima satu lagi pesanan ringkas yang menyatakan bahawa wang di dalam akaunnya telah ditolak sebanyak RM 3,000. Beliau segera memeriksa baki akaun dan ternyata wang di dalam simpanan bank nya telah ditolak.
Mengakui bahawa jumlah RM 3,000 bukanlah jumlah yang sedikit, apatah lagi wang tersebut adalah hasil titik peluh selama bekerja bertahun-tahun, wanita ini terus bertindak menelefon pihak bank dan mendapatkan nasihat.
Menurut bank, kejadian ini memang sering berlaku dan ia sememangnya adalah angkara scammer. Nursila digesa untuk menukar kata laluan dan maklumat lain berkaitan akses ke akaun bank.
Mujurlah, pihak bank memberitahu bahawa wangnya belum dipindahkan keluar kerana urusan pemindahan yang dibuat oleh scammer tidak berjaya. Bagi membolehkan wang tersebut dikeluarkan dari simpanan bank, wanita ini perlu pergi ke kaunter bank.

Laporan polis hanya boleh dibuat selepas 3 hari kejadian scam berlaku
Nursila bersama suaminya kemudian pergi ke balai polis untuk membuat laporan. Namun, pihak polis menjelaskan bahawa mereka perlu menunggu selama 3 hari sebelum boleh membuat laporan polis. Ini kerana bagi memberi masa agar wang dikembalikan semula ke dalam akaun simpanan.
Setelah pergi ke bank untuk tindakan selanjutnya, wanita ini akhirnya boleh menarik nafas lega apabila wang tersebut sebenarnya masuk secara automatik ke dalam SSP. Walau bagaimanapun, wang tersebut hanya dapat diambil dalam masa 45 hari.
Di akhir hantaran wanita ini, beliau berpesan kepada orang ramai agar sentiasa berhati-hati dan tidak melayan nombor yang tidak dikenali. Apatah lagi nombor yang mempunyai gambar profil yang meragukan.
Scammer ada di mana-mana.