Kakitangan pesawat enggan menyediakan ‘seat belt extender’ ketika diminta
Anak Hampir Dihalau Dari Pesawat, Netizen Kongsi Pengalaman Pahit Terbang Dengan ‘Airline’ Ini. Dalam sebuah kejadian baru-baru ini yang menimbulkan kemarahan ramai pihak, sebuah keluarga yang melancong mengalami pengalaman pahit apabila dilayan secara tidak profesional oleh sebuah syarikat penerbangan tempatan.
Apabila keluarga itu meminta seat belt extender untuk salah seorang anak kecil mereka, krew kabin enggan memberikannya – yang akhirnya mengakibatkan kanak-kanak itu hampir dihalau dari pesawat sebelum berlepas.

Kejadian berlaku semasa penerbangan dari Langkawi ke Kuala Lumpur
Baru-baru ini, kisah pengalaman terbabit dikongsi oleh lelaki ini menerusi Facebook dan beliau menceritakan kronologi kejadian secara terperinci.
Dalam perkongsian beliau yang telah menerima sebanyak 8.4k perkongsian pada masa penulisan, beliau menyatakan kejadian berlaku semasa penerbangan dari Langkawi dan Kuala Lumpur.
Menurutnya, masalah bermula sebelum mereka sekeluarga menaiki pesawat. Difahamkan, beliau telah menyediakan pas e-boarding untuk keluarganya tetapi kakitangan darat syarikat penerbangan berkenaan memintanya untuk mencetakkan pas tersebut.
Semasa lelaki itu mengendalikan percetakan tiket, beliau juga diminta untuk membawa bagasinya juga untuk mendaftar masuk, walaupun beliau pada mulanya ingin membawanya sebagai hand carry.

Malangnya bagi keluarga itu, penerbangan mereka kemudiannya ditangguhkan – sesuatu perkara yang tidak dimaklumkan oleh kakitangan yang mencetak tiket mereka, walaupun perubahan masa telah dicetak pada tiket juga.
Kru kabin enggan memberi ‘seat belt extender’ meskipun diiklankan dapat diminta
Sebaik berada di atas kapal, keluarga lelaki itu menghadapi cabaran yang lebih lanjut. Difahamkan, ketika lelaki itu meminta seat belt extender untuk salah seorang anaknya yang berusia 2 tahun, kru kabin enggan menyediakan item tersebut dengan alasan mematuhi dasar syarikat penerbangan itu.
Meskipun kanak-kanak itu tertekan dan rayuan ibu bapa untuk memahami keadaan, anak kapal berkeras untuk menguatkuasakan peraturan mereka. Yang lebih menyedihkan, tangisan kanak-kanak itu berterusan sehingga pesawat itu hendak berlepas.

Keadaan mencapai kemuncak apabila ketua kru kabin mengancam untuk menghalau keluarga itu dari pesawat disebabkan anak kecil lelaki berkenaan buat tantrum. Malah, ketua kru kabin itu juga meminta kapten pesawat untuk mengeluarkan amaran kepada keluarga terbabit – turut memalukan mereka sekeluarga.
Walaupun kanak-kanak kecil itu dalam kesusahan kerana tidak selesa di tempat duduknya, kanak-kanak itu tenang sepanjang penerbangan.

Mengancam untuk memadamkan rakaman video kejadian
Lelaki itu kemudian menceritakan bahawa sebaik sahaja mereka mendarat di KLIA 2, keluarga itu ditemui sekumpulan anggota keselamatan, didakwa atas arahan ketua kru kabin terbabit.
Menurut beliau, mereka telah diarahkan untuk memadam video yang dirakam lelaki itu, yang merakam keseluruhan kejadian sebagai bukti layanan buruk yang dialami keluarganya. Walaupun begitu, salah seorang daripada anggota keselamatan terbabit menunjukkan belas kasihan dan mendengar cerita pihak keluarga lelaki tersebut dan mengakui kebimbangan mereka.

Lelaki itu kemudiannya berkata walaupun ditanya oleh anggota keselamatan terbabit jika beliau boleh memadamkan video itu sekiranya mereka boleh meminta ketua kru kabin memohon maaf, beliau tahu sepenuhnya bahawa permohonan maaf tidak akan diberikan dan memutuskan untuk simpan video itu sebagai bukti konkrit sehingga beliau diberi permohonan maaf sewajarnya syarikat penerbangan itu.
Walaupun terdapat percubaan oleh keluarga itu untuk mendapatkan ganti rugi, termasuk menghubungi pihak pengurusan syarikat penerbangan itu, gesaan mereka untuk memohon maaf dan siasatan menyeluruh telah disambut dengan senyap.

Kongsi pengalaman untuk keluarga lain yang ingin membawa anak kecil mereka melancong
Lelaki tersebut berkongsi kisah mereka dengan harapan keluarga lain akan dimaklumkan tentang cabaran yang mungkin akan hadapi apabila menggunakan syarikat penerbangan tersebut.
Katanya, syarikat penerbangan tersebut ‘tidak sesuai’ untuk melakukan perjalanan dengan anak kecil berusia 2 – 3 tahun dan sebaiknya, keluarga yang ingin melancong dengan anak kecil perlu mempertimbangkan syarikat penerbangan lain untuk kemudahan mereka.