‘Dine-in’ dalam kereta dikira sebagai melanggar SOP.
Baru-baru ini, tular beberapa restoran di Sarawak yang memperkenalkan kaedah hidangan baharu, sesuai dengan situasi pandemik masa kini. Walaupun pengusaha restoran telah tampil kreatif dengan solusi yang kreatif ini, namun langkah ini rupanya tidak mematuhi Prosedur Operasi Standard (SOP).
Perkara ini dimaklumkan oleh Pesuruhjaya Polis Sarawak, Datuk Aidi Ismail.
Jelas Aidi, pengusaha restoran yang menyediakan layanan dine-in sehingga ke kereta boleh dikenakan tindakan kompaun. Oleh yang demikian, mereka dinasihatkan untuk menghentikan layanan sedemikian kepada para pelanggan.
Hidang makanan kepada pelanggan di dalam kereta mereka sendiri tetap menyalahi SOP
Aidi ketika dihubungi media tempatan untuk memberikan ulasan mengenai perkara tersebut memberitahu bahawa tindakan menghantar makanan kepada pelanggan untuk makan dalam kenderaan mereka atau dalam kenderaan yang disediakan oleh premis adalah menyalahi SOP memandangkan SOP hanya membenarkan makanan dibungkus dan dibawa pulang.
Servis tersebut mendapat pujian dan sambutan yang positif daripada orang ramai setelah SOP terbaharu yang dikeluarkan oleh JPBNS bahawa khidmat makan dalam restoran atau ‘dine-in’ tidak dibenarkan. Sebaliknya, hanya perkhidmatan pesanan makanan secara take-away, pandu lalu dan penghantaran sahaja dibenarkan.
Ia merupakan salah satu SOP yang diperketatkan bagi membendung penularan jangkitan COVID-19 yang semakin membingungkan di Sarawak.
Disebabkan khidmat layanan dine-in hingga ke kereta itu, sebuah restoran di Miri telah dikenakan kompaun pada Jumaat lalu kerana menyediakan servis berkenaan.
Tapau dan makan dalam kereta tidak menjadi masalah
Walau bagaimanapun, sekiranya seseorang pelanggan membeli makanan, dibungkus (take-away) dan makan di dalam kenderaan mereka sendiri, ia tidak menjadi suatu kesalahan.
Jangan gelabah. Yang penting anda tapau. Makan kat mana? Terpulang kepada anda asalkan anda tidak lupa membasuh tangan dan mematuhi SOP yang ditetapkan.