Sarawak Membangunkan Dua Pelabuhan Laut Dalam Baharu di Kuching dan Miri
Dua Pelabuhan Laut Dalam Baharu Bakal Dibangunkan Di Kuching Dan Miri. Kerajaan Sarawak sedang meneruskan pembinaan dua pelabuhan laut dalam baharu – di Kuching dan Miri – untuk memenuhi keperluan industri dan menarik pelaburan.
Di Miri, pelabuhan laut dalam yang dicadangkan itu akan terletak di luar Kuala Baram, manakala pelabuhan yang dicadangkan di daerah Kuching akan terletak di Tanjung Embang.
Dua Pelabuhan Laut Dalam Baharu Bakal Dibangunkan Di Kuching Dan Miri
Premier Sarawak, Tan Sri Abang Johari Tun Openg berkata kira-kira RM300 juta telah diperuntukkan untuk membiayai projek pelabuhan laut dalam baharu di luar Kuala Baram.
“Ia merupakan pelabuhan tambakan dengan kedalaman 12 meter,” katanya semasa Perhimpunan Hari Raya Aidilfitri di Miri.
Sarawak utara kini dilayani oleh Pelabuhan Miri, yang menghadapi masalah kedalaman cetek yang berlarutan disebabkan oleh pemendapan di muara Sungai Baram. Ini menyebabkan pelabuhan itu tidak dapat diakses oleh kapal kargo yang lebih besar.
Pada tahun lepas, Abang Johari berkata kerajaan negeri telah meluluskan peruntukan untuk memperluaskan Sungai Baram ke laut, yang dianggarkan berkos RM230 juta.
Mengenai projek pelabuhan laut dalam baharu di Tanjung Embang, beliau berkata ia akan dibina di laut dan bukannya di tanjung tersebut.
“Kerja penambakan akan dilakukan di laut, yang bermakna kita akan mempunyai pelabuhan laut yang bersambung ke daratan. Sambungannya akan dari Tanjung Embang ke Samarahan dan Gedong,” tambahnya.
Abang Johari, yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Gedong, berkata jika Osaka dan Shanghai boleh membina pelabuhan sedemikian, tiada sebab Sarawak tidak dapat melakukannya.
Pelabuhan laut dalam baharu itu akan melengkapi Pelabuhan Senari yang sedia ada di sini.
Pelabuhan baharu itu mungkin dibangunkan dengan kerjasama sebuah pihak berkuasa pelabuhan dari Belgium.
Pada tahun 2022, satu memorandum persefahaman telah dimeterai antara Pelabuhan Antwerp-Bruges dengan syarikat logistik Sarawak, Hubline Bhd untuk meneroka perkongsian dalam pembangunan dan operasi pelabuhan baharu di Tanjung Embang.
Pelabuhan Antwerp-Bruges merupakan pelabuhan kontena antarabangsa kedua terbesar di Eropah dan keempat belas terbesar di dunia.
Kerajaan Sarawak telah mengutamakan pembangunan dan peningkatan infrastruktur pelabuhan di bawah Strategi Pembangunan Pasca-Covid-19 2030.
Pelabuhan sedia ada yang lain di Sarawak termasuk Kuching, Sibu dan Tanjung Manis.
Sarawak dijangka mengambil alih Pelabuhan Bintulu daripada kerajaan persekutuan pada tahun ini.
Menurut Menteri Pengangkutan, Anthony Loke, Akta Pihak Berkuasa Pelabuhan Bintulu 1981 perlu dimansuhkan terlebih dahulu untuk memudahkan proses mengubah status Pelabuhan Bintulu daripada pelabuhan persekutuan kepada pelabuhan negeri.
Abang Johari berkata memandangkan Sarawak sedang membangunkan industri baharu seperti hidrogen, industri ini memerlukan terminal khas dibina di Pelabuhan Bintulu untuk mengendalikan kargonyo.
Pelabuhan Bintulu merupakan terminal gas asli cecair terbesar di Asia Timur dan terminal kontena terbesar di Sarawak dan Sabah.
Melalui pelabuhan sekutu Pelabuhan Perindustrian Samalaju, pelabuhan itu merupakan pelabuhan yang direka khas untuk mengimport bahan mentah dan mengeksport produk siap dari industri tenaga intensif, seperti aluminium dan feroloy di Taman Perindustrian Samalaju, yang bersebelahan.
Untuk menguruskan semua pelabuhan di Sarawak, kerajaan Sarawak akan menubuhkan Pihak Berkuasa Pelabuhan Pusat, menurut Abang Johari.