Bahaya ke asap letusan gunung berapi tu?
Ini Sebab Mengapa Penerbangan Ke Sabah Sarawak Dihentikan Serta Merta Selepas Gunung Ruang Meletus. Pagi ini, Malaysia Airlines dan AirAsia mengumumkan pembatalan penerbangan ke Timur Malaysia disebabkan oleh letusan Gunung Ruang. Walaupun letusan gunung berapi ini terletak kira-kira 800km dari Malaysia jika dilihat di Google Maps, mesti ramai yang tertanya-tanya, mengapa bencana di Sulawesi Utara, Indonesia, menyebabkan gangguan kepada perjalanan udara ke Sabah dan Sarawak?
Menurut Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (CAAM), Gunung Ruang adalah gunung berapi stratovolcano yang terletak di koordinat N0218 E12522 berdekatan dengan Manado di provinsi Sulawesi Utara, Indonesia.

Letusan terbaharu bermula pada pukul 9.45 malam pada hari Selasa, diikuti oleh empat letusan tambahan pada hari Rabu.
Sebaik sahaja letusan berlaku, awan abu vulkanik telah dilihat dalam Kawasan Maklumat Penerbangan Kota Kinabalu (FIR) dan dianggap sebagai risiko yang besar kepada keselamatan pesawat.
Pada pukul 6.00 pagi, Jabatan Meteorologi Malaysia mengeluarkan SIGMET 1 yang menunjukkan awan abu bergerak ke arah barat dengan kelajuan 30 knot dari permukaan hingga ketinggian 55,000 kaki dan semakin meningkat.
Mengapa awan abu vulkanik mengganggu penerbangan di Sabah, Sarawak, Labuan dan Brunei?
Seperti yang dinyatakan oleh CAAM dalam Maklumat Keselamatan mereka, awan abu vulkanik boleh menyebabkan kerosakan yang serius kepada enjin dan sistem pesawat yang kemudiannya boleh menyebabkan kegagalan enjin, penglihatan terhad, dan kerosakan kepada komponen penting.
Tambahan pula, abu vulkanik juga boleh mengganggu avionik pesawat, membawa ancaman yang serius kepada keselamatan penerbangan. CAAM menasihati semua pihak berkaitan dengan penerbangan untuk berhati-hati sepenuhnya dan melaksanakan langkah-langkah yang sesuai untuk mengurangkan risiko yang berkaitan dengan pertembungan abu vulkanik.
Pengawal penerbangan juga menyediakan senarai cadangan yang merangkumi semua pengendali udara untuk memantau dengan teliti kemas kini meteorologi, nasihat mengenai abu vulkanik, dan Notis kepada Penerbangan (NOTAMs) yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa yang berkaitan.
Selain itu, mereka mengingatkan juruterbang untuk sentiasa berwaspada dan mematuhi prosedur serta garis panduan yang ditetapkan secara ketat untuk mengelakkan pertembungan dengan abu vulkanik, termasuklah mengubah laluan penerbangan, merancang tindakan kecemasan, mengubah ketinggian, dan menjaga komunikasi dengan kawalan trafik udara.

Pengawal penerbangan juga menggesa Lapangan Terbang yang terjejas, termasuklah Tawau dan Lahad Datu, untuk melaksanakan langkah-langkah untuk mengurangkan kesan abu vulkanik ke atas operasi darat, seperti memantau secara berkala keadaan landasan pacu dan melaksanakan prosedur pembersihan yang sesuai.
Seperti yang ditunjukkan oleh peta Windy, kepekatan sulfur dioksida (SO2) yang tinggi dari Gunung Ruang boleh dilihat menuju ke Kalimantan Timur dan Sabah. SO2 merupakan salah satu gas yang paling kerap dilepaskan semasa letusan gunung berapi.
Pada tahun 2010, gangguan perjalanan udara yang serupa berlaku di Eropah akibat letusan Eyjafjallajökull. Banyak ruang udara yang dikawal oleh Eropah telah ditutup dan ia dianggap sebagai penutupan trafik udara terbesar sejak Perang Dunia Kedua.
Pada masa ini, Malaysia Airlines dan AirAsia telah membatalkan penerbangan ke Timur Malaysia dan menawarkan pilihan kepada tetamu yang terjejas untuk menukar ke penerbangan alternatif. Beberapa jam yang lalu, AirAsia mengumumkan pembatalan penerbangan ke sembilan lapangan terbang di Borneo termasuk Kota Kinabalu, Tawau, Sandakan, Labuan, Miri, Sibu, Bintulu, Kuching dan Brunei, sehingga 8.00 pagi esok.
Di Indonesia, pihak berkuasa telah mengarahkan penutupan lapangan terbang antarabangsa di bandar Manado di Sulawesi selama 24 jam. Di darat, pihak berkuasa juga sedang bergegas untuk mengeluarkan 11,000 penduduk dari kawasan berdekatan termasuk pulau terpencil Tagulandang yang dihuni oleh kira-kira 20,000 orang.