Kementerian Pengangkutan Gantung Lesen MYAirline Sementara
Rugi RM20 Juta Jualan Tiket, MOT Kini Gantung Lesen Penerbangan MyAirline. Kementerian Pengangkutan (MOT) memutuskan untuk menggantung sementara lesen MYAirline Sdn. Bhd. selepas syarikat tersebut menghentikan operasi secara tiba-tiba.
Menteri Pengangkutan, Anthony Loke, menyatakan keputusan ini dibuat berikutan tindakan syarikat tambang murah ini yang berhenti beroperasi untuk mencari pelabur baru.
“Saya dimaklumkan bahawa syarikat tersebut masih beroperasi, mereka mengatakan mereka menghentikan operasi sementara untuk mencari pelabur, ini merupakan isu komersial mereka,” kata Loke kepada pemberita di Pusat Pameran Perdagangan Antarabangsa (MITEC).
Sebelum ini, MYAirline telah mengumumkan penghentian operasi mereka bermula hari ini hingga waktu yang akan diumumkan kelak.
Pengarah lembaga syarikat tersebut menjelaskan bahawa keputusan ini dibuat akibat tekanan kewangan, sehingga operasi perlu dihentikan sementara menunggu penstrukturan semula syarikat, termasuk pemegang saham dan pendanaan.
Keputusan ini telah mempengaruhi kira-kira 125,000 penumpang dengan kerugian anggaran RM20 juta dari penjualan tiket.
Pihak mereka mengucapkan permohonan maaf kepada semua penumpang dan agen perjalanan yang terjejas oleh penghentian operasi ini.
Datuk Seri Azharuddin Abdul Rahman, Eksekutif Interim, mengatakan bahawa syarikat itu kini sedang mengupayakan proses pemulangan dana. Beliau juga menambah bahawa MYAirline perlu memberikan penjelasan kepada pelanggan dan kakitangan yang terjejas.
Beliau juga menyebut bahawa Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (CAAM) akan membuat kenyataan hari ini mengenai isu tersebut.
“Salah satu usul akan dibincangkan dalam sesi khas di Parlimen petang ini, dan timbalan saya akan menjawab soalan tersebut kerana saya akan berada di luar negara,” kata Loke.
“Oleh itu, Timbalan Menteri akan menjawab dalam sesi khas Parlimen. Kami akan menjawab semua isu yang timbul. Yang paling penting sekarang adalah memastikan hak-hak pengguna terlindungi.
“Mereka berhak mendapat pengembalian dana tiket penerbangan, ini sangat penting untuk kami pastikan. Kedua, kebajikan kira-kira 900 pekerja MYAirline juga harus dipertimbangkan.
“Oleh itu, kami mengingatkan syarikat bahawa mereka mempunyai tanggungjawab terhadap kedua-dua aspek ini, yaitu pelanggan dan pekerja, yang harus diutamakan,” jelasnya.